Jumat, 03 Mei 2013

Kata Mutiara Kehidupan


"Jika sore tiba, janganlah tunggu waktu pagi, jika pagi tiba, janganlah tunggu waktu sore. Manfaatkan masa sehatmu sebelum tiba masa sakitmu dan manfaatkan hidupmu sebelum tiba ajalmu" Ibnu Umar - Putra Umar bin Khattab


kata mutiara kehidupan

Manusia tidak dapat tahu seluruh perkara, justru tahu banyak perkara tambah baik dari tidak senang mengambil tahu meskipun satu perkara.

Bila anda berhasrat untuk berjaya, janganlah cuma memandang ke tangga namun belajarlah untuk menaiki tangga tersebut.

Ada dua langkah seseorang itu tidak bisa berjaya yakni orang yang cuma kerjakan apa yang disuruh serta orang yang tidak mahu kerjakan apa yang disuruh.

Keberanian yang sebenar seperti layang-layang. sentakan angin yang menentangnya bukan hanya melemparkannya ke bawah, sebaliknya menaikkannya.

Tiada manusia yang berjaya didalam seluruh yang dikerjakannya serta kewujudan kita ini sesungguhnya harus meniti kegagalan. yang mutlak adalah kita tidak jadi lemah semasa kegagalan itu berlangsung serta kekalkan usaha sampai ke akhir hayat.

Kesulitan tidak seluruhnya siksaan serta yang sangat pahit itu bukan hanya seluruhnya racun. namun adakalanya lebih bermanfaat dari pada kesenangan yang terus-menerus.

Janganlah tengok apa yang sudah anda upayakan, namun lihatlah apa yang belum anda kerjakan.

Orang yang cemerlang lihat tiap-tiap rintangan sebagai peluang untuk mengasah potensi, pada saat orang yang tidak cemerlang berasumsi tiap-tiap rintangan sebagai alasan yang mengakibatkan kemundurannya.

Kepala yang tidak memiliki fikiran sama halnya dengan sesebuah benteng yang tidak dibela.

Jagalah dirimu baik-baik, upayakanlah kemuliaannya, kerana engkau dilihat manusia bukan hanya kerana rupa namun kesempurnaan budi serta adab.

Tiap-tiap yang kita kerjakan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu mutlak didalam sesuatu kehidupan. tanpa kejujuran hidup sentiasa jadi mainan orang.

Besok tentu ada namun besok belum tentu untuk kita. berfikirlah untuk menghadapi besok yang akan tiba

Lombong emas didalam diri anda yaitu fikiran anda. anda bisa menggalinya sedalam-dalamnya serta sepuas-puas yang anda kehendaki.

Tiap-tiap jiwa yang dilahirkan sudah tertanam dengan benih untuk meraih keunggulan hidup. namun benih itu tak lagi tumbuh kalau tidak dibarengi dengan keberanian.

Kita lahir dengan otak didalam tengkorak kepala kita. hingga tidak hiraukan semiskin mana lalu kita, kita terus kaya. kerana tak lagi ada seorang lalu yang bisa mengambil otak kita, fikiran kita serta idea kita. serta apa yang anda fikirkan didalam otak anda tambah lebih bernilai dari pada emas serta perhiasan.

Kita lahir dengan Dua mata serta Dua telinga, namun kita cuma diberi satu buah mulut. kerana mulut yaitu senjata yang amat tajam, mulut dapat menyakiti, dapat membunuh, dapat menggoda, serta banyak perihal yang lain yang tidak menyenangkan. hingga ingatlah bicara sesedikit barangkali namun tengok serta dengarlah sebanyak-banyaknya.

Anda bisa mengetahui semakin banyak perihal diri seseorang itu dari adab serta pertanyaannya, tidak dari jawabannya.

Tiap-tiap orang bisa meraih kejayaan didalam perihal apa saja, seandainya ia amat suka pekerjaan yang dikerjakan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar